Prijsstrategie voor Creatieven

IMG_1230

Strategische prijszetting ondersteunt je imago en zorgt voor meer inkomsten. Een prijs is als een visitekaartje … het geeft meteen een eerste indruk. Een hoge prijs zegt: "We zijn goed en we weten het”. Een te lage prijs zegt: "We zijn wanhopig en we pakken wat we krijgen kunnen”.

Prijszetting is een strategische beslissing! Een paar tips:

Prijs de dienst, niet de uren

Absoluut niet strategisch is werken op uurtarief; hoewel het erg normaal is … Waarom?

  • het zet je klant en jou meteen tegenover elkaar; jij wilt meer uren, je opdrachtgever minder uren. De basis voor een slechte start.
  • de klant komt bij je voor een resultaat, de klant wil dat jij jouw talent inzet om dat resultaat te bereiken. Per uur afrekenen is gebaseerd op jouw kosten, niet op de waarde van het resultaat bij de klant.
  • wees niet alleen zelf creatief, maar wees ook eens een beetje creatief in je rekeningen. Als je de klant vraagt wat die zou willen bereiken: zeg dat de klant 20 % meer omzet wil … dan kun je je prijs koppelen aan het resultaat: vaste prijs en een bonus als het doel wordt gehaald of zelfs overtroffen.

Vertraag je verkoop proces

Denk vanuit de klant! Rustig aan … Wat is het probleem dat de klant wil oplossen? Neem de tijd daar achter te komen. Je wilt het beste leveren aan de klant en echte waarde toevoegen! Even vertragen geeft je tijd om achter de echte problemen te komen en creatief te zijn in je verdienmodel en je prijsstelling. 

Voeg extra waarde toe

Klanten zijn vaak bereid extra te betalen voor de experience die ze ontvangen en meemaken. Zijn er extra diensten - geen rotzooi - die je kunt leveren die geld waard zijn voor de klant?

Ontwerp een klant intake proces

Als voorbeeld maken we er een vier-staps proces van:

IMG_0834
  • Wat is het doel? Vraag de klant naar het doel; kan dit doel wijzigen?
  • Wat is het verwachte resultaat? Hoe weet je waneer je klaar bent? Kan de klant het tot een goed einde brengen? Zoekt de klant verdere ondersteuning? Is dit een klant die nooit tevreden zal zijn?
  • Bediscusieer de klantwaarde. Wat heeft echt waarde voor de klant? hoe kun je jouw verdienmodel en prijszetting daarop aanpassen? Welke klantinteractie wil de klant? Face-to-Face of digitaal? Dit heeft invloed op de prijs!
  • Betrokkenheid creëren. Prijs vaststellen etc. Ik geef de klant vaak drie prijs-opties. De duurste bevat elementen waar de klant niet om heeft gevraagd, omdat de klant niet wist dat hij er om kon vragen: omgevingsanalyse, extra verslaglegging, presentatie van het resultaat in het Management Team.

Verander je denken, vraag wat je waard bent

Het zal moeite kosten … Het vraagt een andere manier van denken; het vraagt moed. Er is altijd twijfel of je wel voldoende kunt bieden aan je klant. Zo moet je dus niet denken; jouw dienst is de moeite waard en de prijs weerspiegelt dat!

  • Speel met je intake proces en denk er over na. Voeg stappen toe die volgens jou waarde hebben en praat je klant er doorheen voordat je aan de slag gaat!
  • Begin eens met drie prijs-opties. Voeg elementen toe waar de klant NIET om gevraagd heeft. Vaak kiest de klant voor een duurdere optie. Jij verdient meer geld, en de klant krijgt meer wat hij wil.
  • Test je prijs; maar vergelijk het dus niet met je concurrentie. De concurrentie denkt waarschijnlijk niet strategisch na over de prijs; jij nu wel!

Tot slot

Startegisch omgaan met je verdienmodel en prijszetting is de moeite waard. Vraag een prijs voor je service, niet voor de uren. Start langzaam met een klant en laat zien dat je voor ze zorgt en dat je de moeite waard bent. Neem de houding en de zelfverzekerdheid aan van een echte professional.

Het lukt niet in één dag maar begin er mee te oefenen. Doe je klanten een plezier, laat ze betalen voor wat je waard bent. Jullie zullen beiden blij zijn met het resultaat. 

© 2017 The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact