Innovatie

De wereld verandert snel. Innovatie en flexibiliteit zijn basisvoorwaarden om te blijven bestaan en groeien.

Innovatie is geen rocketscience … maar een vak dat je kunt leren.

Innovatie is niet moeilijk

De magie van Innovatie

Innovatie krijgt de laatste jaren veel aandacht, maar echt begrijpen doen we het niet. Het is voor de meesten een magisch proces, dat alleen voor creatieve genieën is weggelegd. Het symbool voor innovatie is dan ook een bliksemschicht of een lampje. Het idee IS er opeens !!! Maar een idee is er niet opeens; het onstaat langzaamaan in het hoofd van een innovator. Bij een traject om een echte innovatie te bewerkstelligen loop je rustig door een aantal stappen om bij het resultaat te komen.

Innovatie Indeling

Er zijn veel indelingen voor verschillende typen innovatie. Een erg praktische indeling komt uit ’Ten Types of Innovation’:

  • Verdienmodelinnovatie
  • Netwerkinnovatie
  • Structuurinnovatie
  • Procesinnovatie
  • Productinnovatie
  • Systeeminnovatie
  • Serviceinnovatie
  • Kanaalinnovatie
  • Merkinnovatie
  • Klantinnovatie

Bij deze indeling ga je uit van de verschillende bedrijfsfuncties. Hieronder worden ze toegelicht.

Verdienmodelinnovatie

Verdienmodel-innovatie

Verdienmodel … hoe verdien je je geld? Innovatieve verdienmodellen zetten het aanbod van een bedrijf en andere waarden van een organisatie om in geld.

Verdienmodel: hoe verdien je je geld? Maar … kan het anders? Wat wil de klant? Wat is nieuw voor je branche?

Een goede verdienmodel laat zien:

  • wat klanten en gebruikers echt waarderen; 
  • waar nieuwe inkomsten liggen; 
  • welke prijszettingsmogelijkheden er zijn.

De kracht van een verdienmodel is in de meeste branches héél erg groot. Vaak zo groot dat het dominante verdienmodel vaak tientallen jaren niet in twijfel wordt getrokken; dit is de reden dat verdienmodelinnovatie zo’n disruptieve uitwerking heeft. Met de introductie van een nieuw verdienmodel verandert de markt in één keer in een totaal andere.

Verdienmodelinnovatie is vaak lastig, maar loont héél snel

Netwerkinnovatie

De wereld is hyper-connected. Geen organisatie kan of zou alles alleen moeten doen. Netwerkinnovatie: gebruik maken van processen, technologie, kanalen, merk, producten en diensten van andere bedrijven en organisaties. Deze netwerk-innovatie kan elke organisatie veel opleveren. Hierbij werk je vanuit je eigen sterkten en laat andere organisatie schitteren in waar zij goed in zijn.

Netwerkinnovatie: hoe je met anderen samenwerkt om waarde te creëren.

Netwerkinnovaties zijn vaak voor een buitenstaander moeilijk te herkennen en worden daarom vaak over het hoofd gezien. De meeste app-programmeurs hebben geen idee van marketing en distributie; maar met de komst van de App-Store wordt het opeens mogelijk de apps te verspreiden. Een netwerk-innovatie van Apple die beide partijen voordeel biedt. Apple heeft ineens een heel leger programmeurs die de winkel vullen. Bij netwerkinnovatie gaat het altijd om win-win.

Structuurinnovatie

Structuurinnovatie is gefocust op het organiseren van de middelen van een organisatie. Tastbare middelen zoals mensen, machines, onroerend goed, etc; maar ook ontastbare middelen zoals talent management systemen, etc

Structuurinnovatie: hoe je mensen, middelen en talent op een nieuwe manier organiseert

De vaste kosten van een bedrijf en bedrijfsfuncties kunnen ook worden verbeterd door structuurinnovatie, inclusief Human Resources, Research & Development en Informatie Technologie. In Nederland noemen we structuurinnovatie vaak Sociale Innovatie.

Procesinnovatie

Procesinnovatie gaat over alle activiteiten en operaties die het product of dienst van een organisatie mogelijk maken. Je proces innoveren hakt er echt in. Bij procesinnovatie ga je van 'Business as Usual’ naar een mengeling van unieke capabilities, efficiënt functioneren, flexibel opereren en marges creëren.

Procesinnovaties: vaak zo eigen aan de organisatie dat ze jarenlang voordeel brengen

Procesinnovaties zijn vaak de kern van een bedrijf, vaak spelen patenteerde of een eigen werkwijze een rol. Procesinnovaties zijn vaak zo eigen aan de organisatie dat ze jarenlang voordeel brengen. Vaak is het het geheime ingrediënt, dat de concurrentie niet kan kopiëren.

Productinnovatie

Productinnovatie gaat over de waarde, kenmerken en kwaliteit van je aanbod. Innovaties rond je product variëren van kleine verbeteringen, updates en toevoegingen tot helemaal nieuwe producten. Veel mensen zijn helemaal gefocusseerd op deze vorm van innovatie. Het is weliswaar een belangrijke innovatie categorie, maar slechts één van de tien mogelijkheden. Productinnovatie is ook de innovatie die het makkelijkt is om te kopiëren door concurrenten.

Productinnovatie: de innovatie die het makkelijkst is om te kopiëren door concurrenten.

Denk eens aan een product of een productkenmerk oorlog die je hebt meegemaakt. Variërend van auto’s (die steeds veiliger worden), tandenborstels (die steeds beter zijn vast te houden) smartphone camera’s met steeds meer pixels, etc. Meestal leidt het al snel naar een sprint naar gelijkheid. Productinnovaties die een lange termijn voordeel opleveren zijn eerder uitzondering dan regel.

Systeeminnovatie

De basis voor Product-systeem-innovaties liggen bij de individuele producten en diensten. Bij product-systeem-innovaties gaat het erom deze producten te koppelen aan extra producten en diensten die je originele aanbod meer waard maken. Het gezamelijke aanbod is meer waard. De kunst is losse elementen samen te bouwen tot één aanbod.

Product-Systeem-Innovatie: de kunst losse elementen samen te bouwen tot één aanbod

Integratie, modulaire opbouw, interoperabiliteit zijn technieken om dit te bereiken. Een voorbeeld:

  • Een bank waar je de transacties kunt inlezen in een boekhoudpakket, is meer waard dan alleen een bank

Serviceinnovatie

Serviceinnovatie speelt meestal in op extra’;s die de waarde van je aanbod rechtvaardigen of verhogen. Serviceinnovaties zorgen er voor dat je het product of de dienst makkelijker kun proberen, gebruiken of er van kunt genieten. Serviceinnovaties benadrukken bepaalde kenmerken en functies die de klant anders misschien had gemist. Serviceinnovaties halen ook de hobbeltjes weg in de Customer Journey

Service-Innovatie: innovaties om de waarde van je aanbod te versterken

Goed uitgevoerd kunnen servicesinnovaties het verschil maken tussen succes en mislukking. Service-Innovatie is heel effectief … Het haalt veel drempels weg voor de klant. De kosten van Serviceinnovatie vallen vaak erg mee

Kanaalinnovatie

Verkoop en leveringskanalen zijn de laatste jaren enorm verandert. E-commerce is een héél dominante ontwikkeling geweest, maar ook de traditionele kanalen blijven van belang; zeker als het gaat om beleving. Bij kanaalinnovatie gaat het om alle manieren waarop je de producten en diensten van je bedrijf verbonden zijn met klanten en gebruikers.

Kanaalinnovatie: hoe je verkoop- en leverings-kanaal aan klanten en gebruikers innoveert

Ervaren Innovatoren vinden hier meerdere, complementaire manieren om hun producten en service aan de klant te leveren Het gaat er om dat de klant op elk moment kan kopen; hoe waar en wanneer ze maar willen met minimale frictie en kosten en een met veel plezier.

Het gaat niet alleen om het kopen, maar ook om het leveren, bijvoorbeeld:

  • Click & Collect
  • Click & Dispatch

Kanaalinnovatie kan veel breder worden toegepast dan de meesten denken. VW experimenteert met bestellen op internet en zelf ophalen bij de fabriek in Wolfsberg (ontvangst, feestje, rondleiding en hotel inbegrepen),

Merkinnovatie

Merkinnovatie (of Brand-innovatie) zorgt ervoor dat klanten en gebruikers je aanbod herkennen, herinneren en daar een voorkeur aan geven boven andere aanbieders of subsituten. De beste merk-innovaties werken met "een belofte" die kopers aantrekt en een heel specifieke identiteit overbrengt.

Merkinnovatie: hoe je de presentatie van je aanbod en bedrijf innoveert

De meeste merkinnovaties zijn het resultaat van een strategische aanpak rond verschillende aspecten:

  • Communicatie
  • Reclame
  • Service aanbod
  • Inrichting van kanaal 
  • Gedrag van werknemers
  • Gedrag van Business Partners

Merk innovatie kan een commoditie transformeren tot een gewaardeerd product. Merkinnovatie voegt meer betekenis, doel en waarde toe aan je product of dienst en aan je bedrijf.

Klantinnovatie

Innovaties in klantbeleving gaan over het begrijpen van diepgewortelde verlangens van klanten en gebruikers. Dit begrip is de basis voor het ontwikkelen van relatie tussen klanten en gebruikers met je bedrijf. Customer-engagement gaat erom dat je echt een indruk maakt; iets moois, indrukwekkends, iets om te onthouden.

Innovaties in klantbeleving: indrukwekkende interacties met je klanten en gebruikers. Het gaat om beleving!

In sommige branches ligt dit voor de hand; pretparken; maar ook in de elektronica is dit mogelijk zoals bijvoorbeeld de Apple Stores.


© 2017 The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact