Prijszetting

Prijszetting

voor een uitgebreider verhaal over voorbeeld verdienmodellen, prijszetting, innoveren van uw verdienmodel en Customer Journey Mapping

Prijszetting kan op verschillende manieren plaatsvinden. De belangrijkste indeling is tussen:

  • vaste prijszetting
  • dynamische prijszetting

(Naast de verschillende prijszettingen kun je ook nog spelen met de verschillende verdienmodellen)

Hieronder worden de belangrijkste prijszettingvormen toegelicht.

veilingen

De prijszetting bij een veiling is bedoeld als volledig transparant, en leidt normaal gesproken tot de beste prijs voor de verkoper. Bij een veiling is er één aanbieder en wordt de prijs bepaald door de uitkomst van tegen elkaar opbiedende kopers.

Voorbeelden: Bloemenveiling, visafslag, etc.

Moderne voorbeelden: eBay, Marktplaats, vakantieveiling, etc.

vaste prijszetting

Bij vaste prijszetting zijn de prijzen gebaseerd op statische variabelen, in gewoon Nederlands ... er is geen echte winst te behalen door de prijzen aan te passen. De veranderingen in de markt en qua aanbod zijn eigenlijk te klein. We kennen:

  • adviesprijs of catalogusprijs
  • productkenmerk afhankelijk
  • klantsegment afhankelijk
  • volume afhankelijke prijszetting

Zodra er meer dynamiek ontstaat tussen vraag en aanbod kun je beter gebruik maken van dynamische prijszetting. Bij een dynamische prijszetting wordt de prijs aangepast op basis van marktvoorwaarden. Voorbeeld ... vaste prijzen voor vliegtuigstoelen verdwijnen deels door toepassen van Yieldmanagement.

dynamische prijszetting

Bij een dynamische prijszetting wordt de prijs aangepast op basis van marktvoorwaarden. Het aanpassen van de prijs aan vraag en aanbod loont. De dynamiek in de markt is groot, en er is winst te behalen door met de prijs te "spelen"

Bij dynamische prijszetting kennen we de volgende prijszetting varianten:

  • onderhandelen
  • yield management
  • realtime market
  • tot slot

Als de dynamiek in de markt afneemt is het vaak verstandig over te stappen naar een vaste prijszetting. Voorbeeld ... de onderhandelingsruimte bij auto's is kleiner geworden; er wordt nu meer met vaste prijs en extra luxe pakketten gewerkt.

Hieronder worden de prijszettingsmogelijkheden verder toegelicht.

adviesprijs of catalogusprijs

Deze kennen we allemaal ... vaste prijzen voor producten en diensten. Voordeel voor beide partijen is de tijdwinst; geen onderhandelingen. Voor de klant is er het voordeel van eenvoudige prijsvergelijking met concurrenten. 

Als je de tijd voor onderhandelen over de prijs kunt "besparen", is dit één van de meest efficiënte prijsvormingsmethoden. De klant stemt met de voeten; als het aanbod elders beter is, gaat de klant daarheen. De basis voor de prijs is dan ook vaak concurrentie-georiënteerd, afnemer-georiënteerd of kostprijs-georiënteerd.

Voorbeelden: winkels, benzinepompen, en restaurants (m.u.v. dagprijs voor de tong), etc

productkenmerk afhankelijk

Zoals de naam al zegt is bij een productafhankelijke prijszetting het product bepalend. Een goede kwaliteit (bloemen, groenten, vis, vlees) of de herkomst (scharrelei, biovlees) wordt door de klant geaccepteerd als duurder.

Voorbeelden: steeds meer producten met een "verhaal". 

klantsegment afhankelijk

Bij deze prijszetting is de essentie dat de prijs afhankelijk is van het klantsegment. Dat klinkt vreemd, maar we kennen allemaal het verschil zakelijk/particulier, waarbij er twee prijsniveaus worden gehanteerd. Elke zeiler weet "zodra er een ankertje opstaat is de prijs verdubbeld.

De waarde voor de klant is in elk segment anders ... de prijs dus ook.

Voorbeelden: Hanos, pakketpost, 

volume afhankelijke prijszetting

De essentie bij deze prijszetting is dat de prijs daalt als er meer wordt gekocht; een volledig geaccepteerde prijszetting. De volumeafhankelijke prijszetting wordt ook met de koppelverkoop wel gebruikt om de klant te verleiden meer te kopen dan de intentie was.

Voorbeelden: Stoffen, groothandel, etc.

onderhandelen

Bij onderhandelen is de prijs het resultaat van een onderhandelingsproces. De prijs wordt onderhandeld tussen twee (of meer) partijen. De prijs wordt behoorlijk beïnvloed door machtsverschillen en de onderhandelingsvaardigheden.

Voorbeelden: Service contracten, leveringscontracten, etc.

yield management

"Yield Management" of "Revenue Management" is begonnen in de luchtvaartsector.

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken software op hun reserveringssystemen voor Revenue management. Dit wil zeggen het toewijzen van het juiste aantal stoelen naar het juiste aantal passagiers, aan de juiste prijs. De software gebruikt historische en actuele reserveringsgegevens en doet een voorspelling over toekomstige reserveringen en optimaal gebruik van stoelen. Op basis daarvan wordt ook een actuele prijs bepaald. Uiteindelijk zit iedereen in het vliegtuig met verschillende ticketprijs.

In de luchtvaartsector wordt er inmiddels ook rekening gehouden met een percentage no-show dus overboeken is standaard. Als er daadwerkelijk een tekort onstaat worden de goedkoopste tickets weer teruggekocht tegen een hogere prijs, en tegen een nog hogere prijs weer doorverkocht aan de goedbetalende laatboeker.

Voorbeelden; Tickets, hotels, etc

realtime market

De prijszetting in een realtime market is volledig dynamisch en volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Het gaat hierbij meestal om grotere handels volumes. Meestal kennen de bieders elkaar NIET.

Voorbeelden: beurs, goederentermijnmarkten, Google Adwords en de varianten daarop bij linkedIN en Facebook.

tot slot

prijszetting

voor een uitgebreider verhaal over voorbeeld verdienmodellen, prijszetting en Customer Journey Mapping

Door de vele definitieverschillen van prijszetting is er geen "sluitende" lijst te geven, maar het idee zal duidelijk zijn ... er is veel keuze, en er zijn veel kansen! 

Lees ook verdienmodellen ...

We kunnen voor uw bedrijf een nieuw verdienmodel uitwerken in een workshop verdienmodellen of een adviestraject.

Meer weten … ?

Mail of bel Evert Moolhuijsen (06-23404557) voor een afspraak.


© The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact