Empathy Map

Empathy Map

Een heel leuke tool is de Empathy Map. Met de Empathy Map krijg je het perspectief van je klant heel helder. Als je de Empathy Map invult krijg je een goed inzicht in je klant en vaak is het een heel verrassend  resultaat.

Wat is een Empathy Map?

De Empathy Map is een krachtige tool. Doordat je je letterlijk in het gevoel en in de belevingswereld van je (ideale) klant verplaatst, ben je veel beter in staat te begrijpen waarmee je deze klant het beste van dienst kan zijn. Je krijgt hiermee een dieper inzicht in de bijdrage die je kan leveren. 

Een aantal dingen, waar je nog nooit over hebt nagedacht komen met de Empathy Map wel naar voren. Heel waardevol.

De Empathy Map

Empathy Map

De Empathy Map kun je ook downloaden.

Waarom gebruik je een Empathy Map

Met de Empathy Map duik je letterlijk in het gevoel en in de belevingswereld van je klant. Je verplaatst je in de wereld van de klant en bent veel beter in staat te begrijpen waarmee je deze klant het beste van dienst kunt zijn. Ik kreeg hiermee een dieper inzicht in de bijdrage die ik kan leveren. Een aantal dingen die ik van tevoren niet wist kwamen nu wel naar voren. Heel waardevol.

Werken met een Empathy Map

Het ‘invullen’ van een Empathy Map kan heel snel, in 30 minuten ben je wel klaar. Maar maak er meteen maar een aantal, voor elk klantsegment één, dat geeft het meeste inzicht.

  • Print de Empathy Map uit 
  • Geef het een naam. Door de Empathy Map een naam te geven wordt het gemakkelijker om in het gevoel van die persoon te stappen.
  • Wat is de vraag die je wil stellen aan deze persoon? Je kunt dan denken aan een bepaalde situatie, of gewoon een simpele koopvraag (wanneer zou je mijn product of dienst aanschaffen aanschaffen?).
  • Nu het empathie deel. Probeer je zoveel mogelijk te verplaatsen in de belevingswereld van jouw klant of persona. In de verschillende vakken schrijf je op wat deze persoon ervaart, denkt, voelt, hoort, ziet 
  • Leef je echt in … Snap wat jouw product/dienst/oplossing betekent voor je klant.
  • Deze tool gebruik je het beste in een kleine groep die de klant kent. Daarna kun je buitenstaanders vragen om feedback en suggesties. Maak je persoon levend.

Verwant aan de Empathy Map

Er zijn een aantal tools verwant aan de Empathy Map:

De doelgroepanalyse is het inzichtelijk maken van je klantenbasis, de Persona gebruik je om je klant een gezicht te geven en de Customer Journey is bedoeld om met je klant mee te reizen door het koop-proces. De Empathy Map leert je de klant beter kennen. Je kunt de vier tools apart of tegelijkertijd gebruiken

Innoveren met een Empathy Map

Innoveren met een Empathy Map is makkelijk. Uit je inzichten zie je heel snel waar je de klant beter van dienst kunt zijn. Naarmate je de Empathy Map vaker invult kost het je minder moeite om je te verplaatsen in de situatie van je doelgroep  en kom je tot een meer gedetailleerde beschrijving. 

De Empathy Map: Een echte aanrader!


© The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact