Blue Ocean Strategy

Blue Ocean Strategy

Stel je voor … terwijl je concurrenten met elkaar vechten over de markt, zit jij in een concurrentie vrije markt; met hogere marges en een duidelijke voorkeur door je klant.

De reden is simpel, jij concurreert op andere fronten; niet alleen op prijs! Jij gaat uit van wat voor jouw klant het belangrijkste is; jij gaat uit van waarden waar de klant echt voor wil betalen … dat is de Blue Ocean Strategy.

De Blue Ocean Strategy heeft tot doel het creëren of ontdekken van een nieuwe markt. Een markt waar kansen liggen, kansen op winstgroei. Het gaat er bij de Blue Ocean Strategy niet om de concurrentie te verslaan maar om de concurrentie juist irrelevant te maken! 

Blue Ocean Strategy maakt de concurrentie irrelevant ! 

Wat is de Blue Ocean Strategy?

De Blue Ocean Strategy vergelijkt de waardepropositie van jouw bedrijf met de twee of drie beste concurrenten. De waarde proposities worden onderling vergeleken op maximaal tien voor de belangrijkste punten (prijs, snelheid, beleving, status, etc). Door nu te focussen op de volgens jou belangrijkste punten maak je keuzes; hieruit komt een unieke waardepropositie.

Wanneer zetten we de Blue Ocean Strategy in?

De essentie  van de Blue Ocean Strategy is het vinden van een concurrentievrije waardepropositie. De Blue Ocean Strategy heeft dus altijd zin als er sprake is van veel concurrentie. De Blue Ocean Strategy leidt naar een unieke positie in de markt, met minder of geen concurrenten; dit is niet alleen voor bestaande bedrijven, maar ook voor starters van belang.

De Blue Ocean Startegie leidt naar unieke Waardepropositie

Waarom gebruiken we de Blue Ocean Strategy?

Een goede waardepropositie kunnen we zowel met het het Waardepropositie Canvas als met de Blue Ocean Strategy vinden. Met het Waardepropositie Canvas ontwikkelen we een klantgerichte waardepropositie; met de Blue Ocean Strategy Canvas betrekken we ook de concurrenten erbij. Beide tools zijn dus tegelijktertijd te gebruiken.

De Blue Ocean Strategy is echt bedoeld voor het vinden van een unieke positie in de markt.

Werken met het Blue Ocean Strategy Canvas

Op het “Startegy Canvas" worden de concurrenten zichtbaar gemaakt; op verschillende concurrentiefactoren geven we jouw bedrijf en de concurrenten een waardering van niet bestaand tot echt uitzonderlijk.

Nieuwe kansen met Blue Ocean Strategy

Jullie bedrijf en de concurrentie worden op een speelse manier in kaart gebracht met behulp van het Blue Ocean Strategy canvas. Hierbij maken we een profiel van de concurrenten op de markt. Het Strategy Canvas geeft inzicht hoe de markt werkt en ... waar voor jullie de kansen liggen. Tijdens deze sessie werken we toe naar een marktpositie volgens de Blue Ocean Strategy, waarbij we de concurrentie ontwijken en een nieuwe markt creëren. Daarna zijn er verschillende wegen om tot een nieuwe markt te komen. Een aantal daarvan wordt uitgewerkt. Tijdens deze sessie werken we toe naar een marktpositie volgens de Blue Ocean Strategy, waarbij u de concurrentie ontwijkt en een nieuwe markt creëert.

Hier een voorbeeld om een indruk te krijgen: Blue Ocean Strategy voor de Innovator

Tweede stap van de blue Ocean Strategy

De tweede stap in de Blue Ocean Strategy is het “anders” maken van de waarde propositie. Wat kunnen we afwijken van wat gebruikelijk is in de Brache; dat wil zeggen, wat kunnen we:

  • Schrappen
  • Afbouwen
  • Versterken
  • Creëren

Dit is een vaak vergeten en lastige stap … dit is niet simpel vergelijkenn met de concurrent maar afwijken van het gebruikelijke in de branche!

Waardecreatie met de Blue Ocean Strategy

Blue Ocean Strategy

Wil jij ook klantgericht werken?

De kern van de Blue Ocean Strategy is waardecreatie. Twee lijnen worden tegelijkertijd uitgevoerd:

  • de vernieuwing van de dienst of het product zodat de concurrentie het nakijken heeft;
  • de kostenreductie voor aspecten die voor de klant niet zo belangrijk zijn.

De nieuwe Blue Ocean Strategy

Tijdens de sessie werk je toe naar een marktpositie volgens de Blue Ocean Strategy, waarbij we de concurrentie ontwijken en een nieuwe markt creëren. 

Daarna zijn er verschillende wegen om tot een nieuwe markt te komen. Een aantal daarvan wordt uitgewerkt. Tijdens deze sessie werken we toe naar een marktpositie volgens de Blue Ocean Strategy, waarbij u de concurrentie ontwijkt en een nieuwe markt creëert.

Hier een voorbeeld om een indruk te krijgen: Blue Ocean Strategy voor de Innovator

Hier een voorbeeld om een indruk te krijgen: Blue Ocean Strategy voor de Innovator

Aan de slag met de Blue Ocean Strategy

Een workshop Blue Ocean Strategy met medewerkers uit het bedrijf - eventueel nodig je daarbij nog enkele vertrouwenspersonen bij uit(accountant, huisadviseur, etc). Na ee middagje spelen en brainstormen heb je je nieuwe waardepropositie Als resultaat heeft u een poster met daarop uw Blue Ocean Strategy. Om een indruk te krijgen heeft u hier een voorbeeld: Blue Ocean Strategy voor de Innovator.

Blue Ocean Startegy en Innovatie

De Blue Ocean Strategy levert veel ideeën op voor innovatie. Elke stap is gericht op het afwijken van de concurrentie en inspelen op wat er voor de klant echt toe doet. Door een sessie met het Blue Startegy Canvas te houden werk je toe naar een ander, meestal nieuw aanbod naar je klanten toe. Je hebt al snel:

  • Product innovatie
  • Kanaal innovatie
  • Klant innovatie

De Blue Ocean Strategy levert een nieuwe markt

Door steeds uit te gaan van de klant; uit te gaan van wat de klant nu eigenlijk wil komt je tot een aanbod dat echt bij de klant past. Door zo dicht op de eisen en wensen van de klant te komen kun je met een hogere marge werken - zeker bij gebrek aan concurrentie. Je bent nu marktleider! … de concurrentie komt later vanzelf achter je aan.

 De Blue Ocean Strategy … hogere marge zonder concurrentie!

© The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact