Blue Ocean Strategy Canvas

In het Blue Ocean Strategy Canvas worden eerst de voor de klant belangrijkste concurrentiefactoren van uw product of dienst aan gegeven. Daarna volgt een vergelijking met de belangrijkste concurrenten. Op basis daarvan gaan we kenmerken van uw product of dienst schrappen, afzwakken, versterken en nieuwe creëren.

Blue Ocean Strategy

Blue Ocean Strategy

Klantwaarde

De klantwaarde of waardepropositie is het middelpunt van uw businessmodel. Uw klantwaarde beschrijft wat uw product of dienst aan waarde levert aan uw klant. Niet elk van uw klantsegmenten reageert hetzelfde; daarom is de klantwaarde voor elk klantsegment anders.

In een businessmodel is de klantwaarde het overzicht van producten en diensten die waarde creëren voor een bepaald klantsegment. Hier onderscheidt een bedrijf zich van de concurrent op verschillende manieren.

Concurrentie-factoren

In het Blue Ocean Strategy Canvas zetten we horizontaal uit de concurrentiefactoren in uw markt van belang zijn, een greep uit de mogelijkheden:

  • nieuwheid
  • performance
  • customization
  • "de klus klaren"
  • ontwerp
  • merk / status
  • prijs
  • kostenbeperking
  • risicobeperking
  • toegankelijkheid

Verticaal vergelijken we uw product of dienst met dat van de concurrent (in hetzelfde marktsegment). Op deze manier weet u direct waar u staat

Schrappen, afzwakken, creeren, versterken

Nu gaan we spelen  met het Blue Ocean Strategy Canvas … wat kunnen we schrappen, afzwakken, creëren en versterken om u een unieke positie in de markt te geven. We weten waar de concurrent uitblinkt, en waar vinden wij onze positie

Werken met Blue Ocean Strategy Canvas?

Wilt u zelf aan de gang met de Blue Ocean Strategy, begin dan met het downloaden van het Blue Ocean Strategy Canvas (PDF).

Mocht u wat meer de diepte in willen ... lees dan het boek Blue Ocean Strategy (Nederlands) of nog beter ... bel voor een afspraak.


© The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact