Voorbeeld Capabilities Analysis: Domino’s Pizza

Één van de nog altijd leuke voorbeelden is Domino’s Pizza. Tom Monahan - de oprichter van Domino’s - wist de pizza industrie te veranderen, niet door een beter product, maar door - helemaal Blue Ocean Strategy - een andere waardepropositie aan te bieden.

„A fresh, hot Pizza in 30 minutes or it’s free”

Daarna heeft hij de capabilities opgebouwd om dat waar te maken. Alle mensen, processen en systemen werden uitgelijnd: 

  • gestandaardiseerde  „assemblage” processen,
  • van te voren klaar gemaakt, geen persoonlijke bestellingen,
  • een lopende-band-oven voor een uniform en snel bakproces,
  • incentives voor bezorg-personeel om de 30 minuten waar te maken.

Strategie gaat om wat je doet, maar ook om wat je niet doet - Blue Ocean Startegy. Niet de beste pizza, maar de snelste pizza. Geen opgooiende pizza chefs, geen hout gestookte oven, geen Italiaanse traditie.

De poging van Pizza Hut - de toen grootste in de markt - om dit te kopiëren is volledig mislukt; ze waren er niet op ingericht! De Capabilities Analysis van de Pizza Hut laat dit ook direct zien.

© 2017 The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact