Concurrentieanalyse

Head to Head

Concurrentieanalyse ziet er verleidelijk eenvoudig uit, maar het is een prachtig instrument om huidige en potentiële concurrenten in beeld te brengen.

Concurrentieanalyse … Onmisbaar in de Toolkit van iedereen die een strategie ontwikkelt!

Wat is Concurentieanalyse?

In een volledige strategie analyse kijken we vanuit veel invalshoeken naar een bedrijf. Concurrentieanalyse is maar één kleine component van een volledige strategie analyse, maar kan wel één van de beste startpunten zijn. Het levert je een beeld op van de concurrenten en hoe ze met je concurreren. Onmisbaar in elke Innovator’s Toolkit.

Wanneer gebruiken we een Concurrentieanalyse?

Concurrentieanalyse gebruik je om een goed beeld te krijgen van de dynamiek van je bedrijf en de branche. De essentie is dat je de concurrentie dynamiek en de branche meer in detail leert kennen. Je identificeert de belangrijkste concurrenten en leert hoe en waarop de bedrijven met elkaar concurreren.

Waarom gebruiken we een Concurrentieanalyse?

Als we met een strategische analyse beginnen, hoort de concurrentieanalyse er gewoon bij. We willen weten waar ons concurrentievoordeel zit en hoe dit is. We willen ook weten hoe de concurrenten op onze actie’s gaat reageren en welke andere mogelijkheden de concurrent verder heeft.

Concurrentieanalyse leidt tot beter geïnformeerde besluiten, en leert je informatie te verzamelen over je concurrent. Een goede concurrentieanalyse laat ook nieuwe mogelijkheden en kansen zien om het gedrag van je concurrent in je voordeel te beïnvloeden.

Hoe voeren we een Concurrentieanalyse uit?

Bij een concurrentieanalyse ligt de nadruk op deskresearch. Gewoon de concurrenten uitpluizen. Dat kun je zelf doen of laten doen. De essentie is dat het serieus gebeurt. Hoe veel een concurrentieanalyse oplevert is eigenlijk niet te overschatten. Een tweede techniek die goed te combineren is met de concurrentieanalyse is het vijfkrachtenmodel.

Stappen in de Concurentieanalyse

Bij een concurrentieanalyse ligt de nadruk op deskresearch. Gewoon de concurrenten uitpluizen. Dat doen we in drie stappen:

Stap 1: Identificeer de concurrenten

De eerste stap in de concurrentieanalyse is de concurrenten in kaart te brengen. Het identificeren van concurrenten lijkt eenvoudig, maar valt vaak tegen. Bedrijven in dezelfde branche kunnen in heel verschillende mate met elkaar concurreren. Zij kunnen in heel andere geografische markten zitten of totaal andere klantsegmenten bedienen. Is een analyse van Kia interessant voor Porsche? Soms is het zelfs lastig de branche te identificeren.

Stap 2: Verzamel Informatie

Als de je de concurrenten in beeld hebt, kun je data verzamelen om inzicht te krijgen in de concurrent. Dit kan van alles zijn:

  • Jaarverslagen
  • Persberichten
  • De media
  • Interviews
  • PR evenementen
  • Vacatures (Capabilities Analysis)
  • R&D
  • Strategische Partners

Bij een concurrentieanalyse kun je héél veel bronnen raadplegen. De kunst is de relevante informatie te verzamelen. en in een simpel spreadsheet vast te leggen

Stap 3: Analyseer de rivalen

De laatste stap in de concurrentieanalyse is de analyse zelf. Twee vragen probeer je te beantwoorden:

  • Wat beweegt de concurrent? Wat zijn de doelen? Wat zijn de aannames?
  • Wat kan de concurrent? Strategie, mensen en middelen? Waar kunnen ze nu en in de toekomst op concurreren?

Een van de manieren om het inzicht nog verder te vergroten is een Capabilities Analysis en een Business Model Canvas van de concurrent te maken

Concurrentieanalyse en Innovatie

Na de concurrentieanalyse weet je waar en hoe je concurrenten het doen. Nu is het tijd om ze te verslaan. 

  • Wat kun je in de markt veranderen? 
  • Waar kun je innoveren? 
  • Blue Ocean Strategie uitvoeren? 
  • Waar kan de organisatie zich onderscheiden?
  • Waar investeert de concurrent in innovatie?

Je hebt nu een uitstekende uitgangspositie om je innovatietraject te starten.

© The Innovator, All Rights Reserved   |   0522-851800   |   e-mail   |   colofon   |   boeken   |   contact